“ЗАХИСТ ПРАВА”

Адвокатське обʼєднання м.Київ

Юридичний вісник. Статті та новини

Спрощено процедуру оформлення спадщини у сільській місцевості

A A A
26 жовтня 2014р. 19:48
«Захист Права»
20.10.2014 року Верховною Радою України, було прийнято Закон № 5141 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо деяких питань спадкування), який покликаний скоротити витрати та полегшити саму процедуру спадкування у сільській місцевості.
 
Але, чи це насправді так, чи не є це черговим піар ходом перед виборами до Верховної Ради України та місцевих рад, фахівці “Захист Права” вирішили провести детальний аналіз.
 
Дійсно, основним доповненням, яке внесено вищезазначеним Законом, це є те, що після підписання даного Закону Президентом України та офіційного оприлюднення, у сільських населених пунктах з’являться так звана «уповноважена посадова особа  органу місцевого самоврядування». Також вищезазначеними нормами, виключено із переліку, обов'язкову оцінку майна та земельних ділянок, для визначення розміру податку при спадкуванні спадкоємцями першої та другої черги за законом (як у випадку спадкування ними за законом, так і у випадку спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також при спадкуванні власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою.
 
Тобто, своїми словами, законодавець хотів порадувати мешканців сільської місцевості щодо спрощення порядку оформлення спадщини, яким уже не потрібно буде їхати до району чи іншого містечка записуватись у чергу до нотаріуса для оформлення та прийняття спадщини. А лише звернутись із відповідною заявою до уповноваженої особи органу місцевого самоврядування у сільському, селищному органі місцевого самоврядування для оформлення:
- свідоцтва про право на спадщину;
- свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя.
 
Але, як з’ясувалось, не все так просто, адже у відповідності до вищезазначеного Закону, яким було внесено зміни до Закону України “Про нотаріат”, особа органу місцевого самоврядування (мається на увазі голова чи депутати місцевого самоврядування) для того щоб їм стати такою уповноваженою особою (замість нотаріуса), потрібно мати:
1) - вищу юридичну освіту;
2) - досвід роботи у галузі права не менше трьох років;
3) - пройти протягом року стажування у державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса;
4) - завершити навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, що функціонують в системі Міністерства юстиції України;
5) - склали іспит із спадкового права у порядку, встановленому Міністерством юстиції України.
 
Одже, як бачите, із вищезазначеного переліку, який досить вимогливий, навряд чи хоч одна посадова особа органу місцевого самоврядування стане такою уповноваженою особою. 
Не кажучи уже, про те, що додаткові права потягнуть за собою додаткові обов’язки, а саме:
- забезпечення збереження та архівування документів нотаріального діловодства та архіву, що стосуються нотаріальних дій з оформлення спадщини;


- ведення встановленої статистичної звітності та подання її до Головного управління юстиції Міністерства юстиції України. 
Також, після здобуття відповідної освіти, стажування та здавши іспити, посадова особа також бере на себе відповідальність щодо ведення та зберігання архівних документів та бланків суворої звітності.
Щодо скасування обов’язкової оцінки майна та земельних ділянок, під час визначення розміру податку при спадкуванні спадкоємцями першої та другої черги за законом  і за правом представлення, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою, також є сумнівним, оскільки не було внесено зміни до Податкового Кодексу України.
 
Тому, на думку фахівців «Захист Права» ще не скоро для мешканців сільської місцевості буде полегшено порядок оформлення спадщини, на зміни слід очікувати не раніше другої половини 2015 року.
 
У вирішенні питань оформлення спадщини звертайтесь до наших фахівців "Захист Права" в розділі "контакти"
 

 

 

Ключові слова: Оформлення спадщини, прийняття спадщини, оформлення свідоцтва про право на спадщину